Jaki wpływ na zdrowie pracownika mają odpowiednio dobrane meble biurowe? Wyjaśniamy
Praca biurowa zazwyczaj oznacza wiele godzin spędzonych w pozycji siedzącej, przed monitorem i bez aktywności fizycznej. Nasze organizmy nie są do tego przystosowane, szczególnie jeśli korzystamy z nieodpowiednich mebli biurowych. Źle dobrane krzesła i biurka mogą doprowadzić do wielu przykrych dolegliwości czy nawet chorób. Dlatego tak ważne jest, by meble w biurze dobrane zostały do potrzeb pracowników. Jak to zrobić? Jakie meble wybrać, by nie miały negatywnego wpływu na zdrowie zatrudnionych osób? Na te pytania odpowiadamy w poniższym artykule, zapraszamy do lektury.
1. Meble biurowe a ergonomia pracy
2. Czym jest ergonomia pracy biurowej?
3. Jak na pracownika wpływają źle dobrane meble biurowe?
4. Jak zorganizować ergonomiczne stanowisko pracy przy komputerze?
5. Czym może skutkować źle dopasowany fotel biurowy?
Meble biurowe a ergonomia pracy
Organizacja stanowiska pracy to przede wszystkim odpowiednio dopasowane meble, które nie tylko zapewnią wygodę i miejsce do przechowywania, ale przede wszystkim będą bezpieczne dla kręgosłupów pracowników. Okazuje się, że dla ergonomii pracy meble mają kluczowe znaczenie.
Czym jest ergonomia pracy biurowej?
Ergonomia pracy biurowej to ogólnie rzecz biorąc zbiór zasad określających organizację i bezpieczeństwo stanowiska pracy. Źle dobrane meble biurowe negatywnie odbijają się na wydajności zatrudnionych osób oraz na ich stanie zdrowia (w długiej perspektywie). Zadaniem ergonomii pracy jest pomoc w zrozumieniu, jak prawidłowo wykonywać powierzone nam obowiązki, żeby poprawić efektywność pracy oraz zminimalizować społeczne czy biologiczne koszty naszej pracy.
Jak na pracownika wpływają źle dobrane meble biurowe?
Musimy mieć świadomość, że pracownik przy biurku spędza wiele godzin dziennie. Jeśli więc jest ono nieprawidłowo dopasowane może dochodzić do dużych przeciążeń stawów i kręgosłupa. Podobnie rzecz ma się z innymi meblami, chociażby krzesłem.
Zdaniem eksperta
Pracownik w statycznej pozycji siedzącej spędza kilka godzin dziennie. To spowalnia procesy fizjologiczne i mocno obciąża mięśnie pleców oraz kręgosłup. Badania pokazują, że nawet 40% pracowników ma zdrowotne problemy z kręgosłupem. Dodatkowo często pojawiają się u nich bóle oczu, głowy, problemy z krążeniem i senność. A tego wszystkiego da się uniknąć, jeśli zadbamy o dobry dobór mebli biurowych i utrzymanie właściwej postawy ciała. Konieczne są również przerwy, w trakcie których postawimy na aktywność fizyczną - Paulina z Meblowej 1
Jak zorganizować ergonomiczne stanowisko pracy przy komputerze?
Jedną z kluczowych spraw przy organizacji ergonomicznego stanowiska pracy przy komputerze jest odpowiednio dopasowane biurko. Powinno być one wygodne, na tyle duże, by zapewniać swobodę ruchów oraz pomieścić wszystkie niezbędne sprzęty czy osobiste drobiazgi. Z pewnością warto, by było to biurko z nadstawką na monitor lub tanie biurko z szufladami na notatniki czy dokumenty. Jeśli z kolei postawimy na biurko komputerowe bez szuflad, dobrze jest uzupełnić je o praktyczny kontener pod biurko zamykany lub kontenerek biurowy z szufladami, do którego pracownik będzie mógł włożyć swoje przedmioty czy firmową dokumentację.
By bałagan nie rozpraszał i nie przeszkadzał w codziennej pracy, stanowisko dobrze jest uzupełnić o regał biurowy czy szafę biurową na segregatory. Nie muszą one stać bezpośrednio przy biurku, wystarczy kilka mebli na pokój, by pracownicy mieli zapewniony komfort pracy oraz panował porządek w dokumentach. Planując stanowiska pracy, które będą zlokalizowane obok siebie, warto również na biurkach umieścić przegrody oddzielające biurka.
Czym może skutkować źle dopasowany fotel biurowy?
Źle dobrany fotel biurowy może doprowadzić do poważnych problemów z kręgosłupem i stawami. Najlepszym wyborem do pracy przed komputerem będą ergonomiczne krzesła biurowe. Można również postawić na fotele biurowe materiałowe czy tanie fotele stacjonarne biurowe. Najważniejsze, by miały regulację pozwalającą na dopasowanie siedziska do wzrostu danego pracownika. Koniecznie muszą to być fotele z podłokietnikami i dobrym podparciem do kręgosłupa. Wtedy, wraz z prawidłową pozycją do pracy, zadbają o kręgosłup i ogólną poprawną kondycję zdrowotną zatrudnionych w firmie osób.
Przeczytaj na naszym blogu również:
- Jak wyposażyć biuro? - 6 mebli, o których nie możesz zapomnieć
- 7 faktów o wyposażeniu nowoczesnego biura, o których musisz pamiętać
Posty z tej samej kategorii
Posty powiązane tagami
Komentarze
Brak komentarzy